Spam poruke su već odavno postale svakodnevni nusprodukt digitalne komunikacije.
Prepoznavanje i sprečavanje ovih neželjenih poruka ključno je za zaštitu privatnosti i očuvanje sigurnosti na mreži.
Moderni email klijenti nude alate koji automatski označavaju i filtriraju sumnjive poruke, ali oslanjanje samo na tehnologiju može biti nedovoljno.
Ključne tačke
Prepoznavanje sumnjivih email adresa je korisno.
Koristite postojeće alate za filtriranje spama.
Edukacija korisnika povećava sigurnost.
Šta su spam poruke
Spam poruke su neželjeni sadržaji često poslatih elektronskim putem, s ciljem da se primiocima servira nepoželjna informacija. Ove poruke često oponašaju izgled legitimnih kompanija kako bi obmanule korisnike.
Prepoznavanje spam sadržaja
Prepoznavanje spam poruka je ključno za zaštitu privatnosti i obezbeđenje sigurnosti. Jedan od prvih znakova je dugačak niz brojeva i slova u adresi pošiljaoca. Često izgledaju kao da dolaze od poznatih institucija, ali sumnjičav e-mail ili korisničko ime može biti znak opreza. Neki pokazatelji su i preterano komercijalni ton komunikacije i gramatičke greške.
Identifikovanje neželjenih linkova i priloga takođe može pomoći. Skeniranje e-maila za sumnjiv sadržaj je način da se otkrije spam. Spam filteri često skeniraju naslove i telo poruke za neobične fraze ili obrasce. Mehanizmi detekcije spam-a uključuju napredne algoritme koji procenjuju verodostojnost poruke pre nego što dospe do korisnikovog inboxa.
Najčešće teme spam e-poruka koje prevaranti koriste za obmanu korisnika.
Jedan od naših hosting klijenata nedavno je postao žrtva spam poruka, što je dovelo do problema sa njegovim e-mail sistemom. Napadači su koristili lažne adrese pošiljalaca i zlonamerne linkove kako bi prevarili korisnike i naneli štetu reputaciji njegovog domena. Usled velike količine neželjenih poruka, njegov server je čak bio označen kao potencijalni izvor spama, što je rezultiralo blokadama od strane određenih e-mail provajdera.
Uobičajeni ciljevi i tehnike spamera
Spam se često koristi za širenje reklamnih poruka i pokušaja prevare. Glavni cilj je da se od korisnika iznudi lična informacija ili novac. Tehnike spamera uključuju lažne ponude poslova, nagradne igre i promocije koje zahtevaju prikupljanje podataka.
Većina spamera, barem iz iskustva klijenata, prijatelja, ali i mog, cilja na nesmotrene korisnike koji nesvesno otkrivaju svoje lične ili finansijske podatke. Ovi napadi se često prikrivaju kao legitimni zahtevi za ažuriranje računa ili obavesti o osvojenim nagradama, koristeći pritom pritisak vremena ili autoriteta kako bi se izvršila prevara.
Najčešće korišćeni kanali komunikacije koje koriste spameri.
Šta uraditi povodom neželjenih poruka – Kako se zaštiti?
Preko 50% svih e-poruka poslatih širom sveta su spam poruke, a mnoge od njih sadrže pokušaje fišinga ili malvera.
Zaštita od spam poruka može se postići korišćenjem naprednih spam filtera i prilagođavanjem komunikacionih navika. Implementacija ovih strategija može znatno smanjiti učestalost i uticaj neželjene pošte.
Korišćenje spam filtera
Većina modernih email klijenata nudi ugrađene spam filtere koji automatski preusmeravaju sumnjive poruke iz glavnog prijemnog sandučeta u posebne foldere. Aktiviranje i pravilno konfigurisanje ovih filtera može značajno smanjiti broj neželjenih poruka koje dolaze do korisnika. Gmail i Outlook su primeri servisa sa pouzdanim funkcijama za filtriranje.
Korisnici mogu dodatno prilagoditi filtere tako da prepoznaju specifične obrasce poruka koje dobijaju često. Ponovno obeležavanje poruka kao spam pomaže da se filteri tokom vremena još bolje kalibrišu. Takođe, filtere je moguće nadograditi pomoću dodatnih ekstenzija ili bezbednosnog softvera koji pružaju bolju analizu.
Jedina mana filtera jeste da nekada mailovi koji su važni mogu završiti u spam folderu.
Praktikovanje sigurnih navika u komunikaciji
Sigurna komunikacija je osnova sprečavanja spam poruka. Korisnici bi trebalo da budu oprezni prilikom razmene email adresa i da ih dele samo s pouzdanim izvorima. Izbegavanje otvaranja sumnjivih linkova ili preuzimanja priloga od nepoznatih pošiljalaca je suštinski važno. Takođe, to uključuje i redovno ažuriranje lozinki i korišćenje jakih kombinacija karaktera.
Korišćenje VPN (Virtual Private Network) dodatno može poboljšati privatnost na mreži i sprečiti spamerima da prate vašu lokaciju ili IP adresu. VPN omogućava sigurniju internet konekciju, posebno kada koristite javne Wi-Fi mreže, smanjujući rizik od presretanja podataka i ciljanih napada putem phishing emailova ili malicioznih linkova.
Upravljanje postavkama privatnosti na društvenim mrežama, kao i personalizovanje podešavanja za deljenje informacija može pomoći u zaštiti od spam poruka. Na pametnim telefonima, korisnici mogu koristiti opciju Filter Unknown Senders na uređajima kao što su iPhone i Android.
Postoji nekoliko efikasnih načina da se zaštitite. Na osnovu pređašnjeg iskustva, klijentima smo preporučili sledeće provere i filtere koji su im pomogli:
Metod:
Opis:
Na vašem telefonu
Vaš telefon može imati opciju za filtriranje i blokiranje spam poruka ili poruka od nepoznatih pošiljalaca. Evo kako da filtrirate i blokirate poruke na iPhone-u i kako da blokirate broj na Android telefonu.
Preko vašeg mobilnog operatera
Vaš mobilni operater može imati alat ili uslugu koja vam omogućava da blokirate pozive i SMS poruke. Posetite ctia.org, sajt mobilne industrije, da saznate više o opcijama različitih operatera.
Pomoću aplikacije za blokiranje poziva
Neke aplikacije za blokiranje poziva takođe omogućavaju blokiranje neželjenih SMS poruka. Posetite ctia.org za listu aplikacija za blokiranje poziva i poruka za Android, BlackBerry, Apple i Windows telefone ili pretražite aplikacije na internetu. Obavezno proverite njihove funkcije, ocene korisnika i recenzije stručnjaka.
Zakonski okvir i regulativa
U mnogim zemljama, uključujući SAD i EU, zakoni kao što su CAN-SPAM Act i GDPR regulišu slanje neželjenih e-poruka i propisuju visoke kazne za prekršioce
Važno je razumeti kako ove regulative funkcionišu kako bi se efikasno zaštitili od zloupotrebe putem interneta.
Lokalni i međunarodni zakoni
Na nacionalnom nivou, mnoge zemlje su razvile zakone kako bi se izborile sa problemom spam poruka. Na primer, zakonodavstvo u Srbiji i Crnoj Gori predviđa kazne za slanje neželjenih poruka bez pristanka primalaca. Ove zakonske mere omogućavaju građanima da prijave zloupotrebe i zatraže zaštitu svojih prava na privatnost.
Na međunarodnom nivou, Evropska unija je uspostavila Opštu uredbu o zaštiti podataka (GDPR) koja takođe pruža okvire za borbu protiv neželjene pošte. GDPR reguliše kako kompanije mogu koristiti osobne podatke uključujući pravo korisnika da se usprotive slanju promotivnog materijala. Države članice EU integrišu ove regulative u svoje nacionalno zakonodavstvo, omogućavajući doslednu primenu zakona na celoj teritoriji Unije.
Često postavljana pitanja
Kako da prepoznam da je email ili SMS poruka deo phishing prevare?
Phishing prevara se često oslanja na imitaciju poznatih kompanija i hitne zahteve za unosom ličnih podataka. Ako poruka zahteva unos lozinke, broja kartice ili drugih poverljivih informacija, a sadrži gramatičke greške ili neobičan URL link, vrlo je verovatno da je reč o prevari. Preporučuje se da direktno posetite zvanični sajt organizacije i tamo proverite informacije.
Šta treba da uradim ako slučajno kliknem na sumnjiv link iz spam poruke?
Ako ste kliknuli na sumnjiv link, odmah zatvorite stranicu i ne unosite nikakve podatke. Preporučuje se skeniranje uređaja antivirusnim programom kako biste proverili da li je preuzeta neka zlonamerna datoteka. Takođe, ako ste uneli lozinku, odmah je promenite na svim povezanim nalozima.
Da li spam poruke mogu sadržati viruse ili malver?
Da, spam poruke često sadrže maliciozne linkove i priloge koji mogu preuzeti viruse na vaš uređaj. Najčešći oblik malvera su trojanci koji mogu krasti podatke ili omogućiti udaljeni pristup vašem sistemu. Iz tog razloga, nikada ne otvarajte priloge ili linkove iz nepoznatih poruka.
Kako mogu prijaviti spam poruke nadležnim institucijama?
U Srbiji možete prijaviti neželjene poruke i phishing pokušaje RATEL-u (Regulatorna agencija za elektronske komunikacije i poštanske usluge) ili Nacionalnom CERT-u. Takođe, mnogi email provajderi omogućavaju opciju prijave spam poruka direktno iz email klijenta, čime pomažete poboljšanju globalnih filtera.
Da li postoji način da sprečim da moje email adrese dospeju na spam liste?
Da biste smanjili šanse da vaš email bude meta spamera, izbegavajte javno deljenje adrese na forumima, društvenim mrežama i neproverenim sajtovima. Takođe, koristite sekundarni email za registracije na sumnjivim platformama i aktivirajte opciju skrivenog prikaza email adrese gde god je to moguće.
Da li blokiranje broja zaista sprečava dolazak novih spam poruka?
Blokiranje broja može pomoći da prestanete da primate poruke od istog pošiljaoca, ali spameri često koriste različite brojeve i varijacije adresa. Efikasniji način zaštite je prijavljivanje broja kao spam i korišćenje naprednih filtera koji prepoznaju obrasce i automatski preusmeravaju neželjene poruke.
Vaša privatnost nam je važna Koristimo kolačiće kako bismo poboljšali vaše iskustvo pregledanja, pružili personalizovane oglase ili sadržaj i analizirali naš saobraćaj. Klikom na "Prihvatam sve" pristajete na našu politiku kolačića. Nastavkom korišćenja sajta, a ne odabirom jedne od opcija smatraće se da ste privatili politiku kolačića
Funkcionalni kolačići
Увијек активан
Tehničko skladištenje ili pristup su strogo neophodni u legitimne svrhe omogućavanja korišćenja određene usluge koju je pretplatnik ili korisnik izričito zahtevao, ili isključivo u svrhu prenosa komunikacije putem elektronske komunikacione mreže.
Podešavanja
Tehničko skladištenje ili pristup su neophodni u legitimne svrhe čuvanja preferenci koje pretplatnik ili korisnik nije izričito zatražio.
Statistički kolačići
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.Tehničko skladištenje ili pristup su potrebni za kreiranje korisničkih profila radi slanja oglasa ili praćenja korisnika na veb sajtu ili na više veb sajtova u slične marketinške svrhe.
Marketing kolačići
Tehničko skladištenje ili pristup su neophodni za kreiranje korisničkih profila u svrhu slanja reklama ili praćenja korisnika na veb-sajtu ili na više veb-sajtova radi sličnih marketinških svrha.